marie.r.blogg.se

Jag är jag, på mina villkor! Mitt i livet och min blogg är min dagbok och mitt fotoalbum. Alla fina bilder som blir till stöd för minnen, känslor och upplevelser finns här för mig och för er som vill. Många inlägg handlar om mat, familj, vänner och träning

Vi börja att sätta rutinerna nu med mat & träning.

Allmänt Permalink0
Vaknade i måndags och huvudet kändes tungt liksom kroppen. Förkylningen hade flyttat in och blivit min nya hyresgäst och just nu kämpar jag med att vräka "hen" men vi är inte helt överens ännu verkar det som.
Vitaminer, näsdroppar, värktabletter och soffan ihop med tidningar och filmer blev mitt främsta vapen. I tre dagar var jag hemma och blev av med det värsta, dock är det fortfrande lite täppt i näsa och bihålor. Ingen feber och jag är stark för övrigt vilket gör att jag krigar på med vardagen och allt vad det innebär.
 
Man vet att man är sjuk när man somnar på soffan mitt på dagen utan att ha gjort något vettigt för att bli trött. Jag drog för gardinerna mot solljuset och drog filten över mig. Lite kostymdrama, en Fransk matfilm med Meryl Streep och filmen Fyren mellan haven och ett par koppar kaffe fördrev timmarna tills att det snabbt blev kväll.
 
Nu när vi börjat att jobba är det veckomnyer som gäller. Jag gör menyn och handlar för en vecka i stöten, klickar hem ingredienserna från Mathem och sen är allt så mycket enklare. Att ha mat hemma och att veta vad som står på menyn underlättar supermycket i vår snabba vardag där allt snurrar fortare och fortare med jobb, träningar, matcher, möten och allt annat som ska hinnas med på dygnets 24 timmar. Grönskassoppa på kylsåpsrens var både gott, nyttigt och pasade super den dagen min hals sved och rev som mest.
 
 
Nu när jag bytt från Nordic Wellness till Puls & Träning är det mycket mer ordning och reda och man kan tex inte fuska och komma till gymmet med ett par skor man använt utomhus. Alltså, alla mina dojjor åkte in i tvättmaskinen för en omgång och när jag tvättar träningkläder använder jag ett spciellt sporttvättmedel som tar bort dålig lukt. Bara ett tips om ni inte redan gör det.
 
Att byta gym ger ny energi & jag funderar även på att ta ett par PT-timmar framöver för att skruva det hela lite mer i den rikting jag vill.
När man tränar är det viktigt att äta rätt och att fylla på med energi och en utav mina favoriter är smoothie, funkar både till frukost och mellis.
Ännu är det möjligt att hänga tvätt ute. Underbart.
 
 
Rensat och skalat av lite på hyllorna i badrummet. Jag verkligen avskyr när det står flaskor, smink och borstar överallt. Det ger ett oroligt och ofräscht intryck, ett badrum ska vara rent och minimalistiskt enligt mig.
 
Tisdagens meny var fisktacos på torsk, stekta i panco. Oj oj såååå gott.
 
 
Vilken morgon. Hela regnbågens alla färger när solen gick upp. En ägg & tomatmacka på rågbröd efter det ihop med en kopp kaffe gav en energirik start på den dagen.
 
Fredagsfeeling. Klänning i glada färger och två pass på gymmet innan helgen dansade in. Ett pass skivstång och ett pass core gav mig täningsvärk i låren (jag har ju inte tränat squat på en eeeevighet) men inte i armar och axlar, där är jag mycket starkare så nu är det till att försöka öka vikterna där istället. Efter träningen bjöd Petra på middag och jag fick såååå goda Italienska kycklingköttbullar i tomatsås med pasta till. Ljuvligt att bli serverad en fredag och perfekt mat när man tränat. Kanske inte lika perfekt med rödvin, chips & choklad som hon oxå bjöd på men så himla gott och trevligt.
Lördagen var vigd åt Annelie och Malmö. Tanken var att hitta kläder till den kommande 70-års festen men ingen av oss hittade något vettigt. Roligt hade vi och god mat och dryck fick vi OCH om ett gott skratt förlänger livet så kommer jag inte att dö imorgon i alla fall. Buss till Knutpunkten och tåg till Malmö. Lite god färdkost gjorde resan till ett ännu större nöje.
 
 Hatten av som vi säger även om den är på just här.
En ansiktsmask och ett prov på en ansiktsrengöring var det som jag hade med mig hem förutom alla god skratt. Inte så illa ändå tycker jag. Kläder har jag nog något jag kan ta på mig OM inte den klänning jag klickat hem på nätet kommer att fungera. En klänning från By Malina som jag länge sneglat efter. Nu är den på väg hem till mig i en färg som jag är lite osäker på, vi får se....
Söndagskvällen närmar sig. Jag har gått en PW på sju kilometer, tränat på gymmet, tvättat, städat, köpt lite nya snittblommor, hämtat ut nya lampor att ha ovanför skrivbordet samt nya kuddar till soffan. Solen skiner från en klarblå himmel därute och klockan är bara 18 men det tänker jag strunta i och istället ska jag doppa arslet i soffan och titta på någon serie eller läsa i min bok. Hemmaprojekten är över för idag och nu är det avkoppling och återhämtning inför den kommande arbesveckan som gäller.
 
 
Njut kvällen vänner.
 
Till top