marie.r.blogg.se

Jag är jag, på mina villkor! Mitt i livet och min blogg är min dagbok och mitt fotoalbum. Alla fina bilder som blir till stöd för minnen, känslor och upplevelser finns här för mig och för er som vill. Många inlägg handlar om mat, familj, vänner och träning

Boric Marina, Gamla stan & en service som återvände.

Allmänt Permalink0
Jag och min kameraväska nedan tog igår en liten omväg till stranden.
Om jag inte har kameran med mig hittar jag en massa som jag vill dokumentera och om jag som igår planerar en runda så är inspirationen inte där på samma sätt. Att bära med sig kameran överallt, alltid är inte heller ett alternativ i värmen och då jag inte har någon riktigt bra förvaring till utrustningen så blir det lite därefter.
Jag tycker hur som helst att det är roligt att fotografera och dokumentera så nu måste jag (ja, jag har sagt det tusen gånger) ta tag i att införskaffa rätt utrustning och kunskaper så att jag kan odla ett av de få intresse som jag har och som jag med lätthet kan kombinera med de örigra; mat, dryck, träning & utomhusvistelse. Jag blir frustrerad när bilden inte får det fokus och den skärpa jag vill uppnå för att jag inte kan eller för att utrustningen inte når dit. Jag vet ju vad jag vill uppnå när jag ser målet eller objektet, förstår du?
Det känns dock som att jag måste vinna på lotto eller råna en bank först bara. Ny dator, ny telefon och en fotokurs är inte gratis och det är alltid annat som går före och det är alltid andra hål att täppa igen innan den summan blir över till mig, eller så kanske jag gör fel prioriteringar..... 
Innan jag gav mig ut på min lilla expedition serverades frukost på vår lilla balkong, Kaffe med ostomelette och grönsaker ihop med solsken och utsikt mot vattnet. Tänk att få starta varje dag på det viset med noll stress och inga tider att passa. Eller, det är väl ok att ha tider att passa men inte så tidigt. Jag hade älskat att hinna träna på morgonen innan jobb.....
 
Lite längre ner på gatan till höger ligger Villa Stella som vi bor på. På granntomten har våra ägare börjat att schakta för sitt kommande projekt, ett nytt hotell med pool och ett mindre antal lägenheter men med en ngt högre klassificering än den de har idag.
Det som är så bra med detta boendet (inte specifikt för oss men för de med det behovet) är att allt är handikappanpassat in i minsta detalj då Mr Hadukovic, ägaren själv, är rullstolsbunden och utifrån sina reserfarenheter (som varit allt annat än positiva) byggt detta hotellet för att man ska få rätt förutsättningar att kunna vara på semester. Många gånger när man bokar hemifrån och behöver anpassning så förstår man inte vad det innebär fån resebyråns sida och blir lovad vissa saker som sen inte finns på plats som avtalat och gör resan till en svår och komplicerad historia och inte till något positivt. Här finns hiss, inga trösklar, breda dörrar och karmar, rätt avstånd i duschutrymme och toalett och vissa hjälpmedel (väldigt diskreta) Nytt och fräscht är här oxå, vi var de första gästerna här på Villa Stella sommaren 2016. Ägarfamiljen bor under vinterhalvåret i Sverige och är svensktalande så kommunikationen är lätt.
 Här växer otroligt mycket frukt och grönt i trädgårdarna och vi har bla sett vindruvor, kiwi & fikon.
Några i vårt sällskap är lite sugna på att äta på det här placet, gissa vem? Idag har vi bokat ett ställe som jag snokat upp på morgonrundorna men imorgon kanske ;-) Det ställe som jag spanade in en utav de första dagarna har vi försökt att få bord på vid två tillfällen men misslyckats och nu har vi fått besked på att det är fullbokat till måndag, Måste vara ett bra ställe och så typiskt mig att hitta dem.
 
Vi har haft supertur med mat nästan hela resan men gått på ett par bottennapp det senaste, främst vad det gäller servicen. Återigen, om du inte gillar människor så ska du inte jobba med servering OCH speciellt inte på  en tursitort i säsong. Just sayin!!
 
 
 Vår lilla marina, här håller vi till om dagarna. Stranden till höger och lunchen mitt emot.
 
En skön liten uteservering där du nästan kan doppa fötterna i havet samtidigt som du intar din lunch eller ditt kaffe. Njutbart......
När jag promenerat klart satte jag mig på vårt stammisställe för att fylla på med lite vätska. Det är varmt och ibland behövs det lite x salter oxå iform utav mineralvatten. Jag läste att vätskeersättningen tagit slut hemma pga värmen men jag hade packat ner resorb i vår resväska och den har jag haft glädje av här.
 
Vi har ju sen tidigare ett favoritställe för lunch där både mat & service är toppen men igår fick vi för oss att testa ngt nytt. Det gör vi inte om ;-) Idag går vi tillbaka till vår lilla trädgård på tvärgatan. Lunchen igår var god och utsikten från takterrassen var ljuvlig men servicen var KASS!! Riktigt kass. Vi lämnar det åt sitt öde.
 
 
Middag i Gamla Stan betyder att man får hoppa ur bikini & flipp flopp samt tvätta håret och sätta på sig lite läppglans. Ellen hjälpte mig med de här bilderna och ja, man kan ju se riktigt hyfsad ut när man med små medel byter strandkläder mot lite mer civiliserade.
 
 
 
Otto, min lille minste brorsson har av någon anledning ;-) blivit introducerad för Red Bull utav sin pappa (till sin mammas stora förtret ;-) och gissa om han blev glad när han hittade den här glassen igår. Fett nöjd som han själv uttrycke det :-)
 
 
Efter lite shopping i de mysiga små gränderna var det dax för middag och då blev det på den här trevliga lilla tavernan där servicen återvände och man tog sitt jobb på största allvar. Att servera här var nog något av ett hedersuppdrag och vi var alla nöjda när vi gick därifrån. Maten var bra och typiskt dalmatisk, vi testade ett par klassika rätter från Kroatien och det var väl ingen halleluja upplevelse men gott och då servicen var fantastisk så ansåg vi alla att det var en positiv upplevelse och gick väldigt nöjda därifrån. Wopp woop!!
Återigen fick våra fina ungar ett eget bord och var väldigt nöjda med det. 
 
Kallt bubbel och burratta till förrätt. 
 
Att man lämnar korken på en egen tallrik efter att vi smakat av vinet vittnar väl ändå om lite stil ;-)
Fredag förmiddag och vi har tagit en lugn start medan familen K gick upp tidigt för att ge sig ut på en båtutflykt oxå sammanstrålar vi till middagen ikväll. Nu blir det stranden ett par timmar för oss och sen får vi se vad denna har att erbjuda.
 
Njut dagen & helgen vänner.
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
Till top