marie.r.blogg.se

Jag är jag, på mina villkor! Mitt i livet och min blogg är min dagbok och mitt fotoalbum. Alla fina bilder som blir till stöd för minnen, känslor och upplevelser finns här för mig och för er som vill. Många inlägg handlar om mat, familj, vänner och träning

Lillördag & ångestproblematik.

Allmänt Permalink0
 Lillördag & på väg till jobbet.
Halvvägs genom denna veckan och semestern knackar på dörren. Välkommen in!
Ikväll är vi några tjejer från jobbet som ska ut och äta. Det är alltid skönt att sitta ner i en annan miljö och prata utan att bli "störd" av att telefonen ringer eller något annat, Jag tycker det är viktigt att umgås privat också (i lagom dos såklart) för att få en förståelse för varandra som man kan ha nytta utav i jobbsituationer. Win win.
Dagens outfit består utav ett par jeans från H&M (barnvariant i cl, funkar fint när man är liten) en tunika (gammal) från Hunky Dory, och en jacka (dotterns) även den från H&M. Jag gillar att blanda gammalt & nytt,  billigt & lite dyrare då det brukar bli bra och trivsamma kombinationer. Sneakersen är nerpackade i väskan för jag tänker mig en promenad hem efter middagen ikväll. Gratis motion och ni som läste mitt inlägg igår vet ju att jag gärna vill röra på mig varje dag och att jag mår bra utav det. 
Lunch igår, grillad fläskfilé, fetaost & sallad.
I väskan ovan som jag rotade fram i förrådet igår ligger mina sneakers och väntar på att få röra på sig. Anledningen till att väskan åkte fram var att den ska med på semestern, den är perfekt både som handbagage och strandväska. Till det lägger jag en liten variant från Michael Kors att ha med ut på kvällarna vid middagar och annat. Första gänget utav kompisar som vi ska sammanstråla med i Zadar under semestern ger sig iväg idag, vi på måndag och min bror med familj på torsdag i nästa vecka. Vi ska alla på olika håll både innan och efter men får tid att tillbringa tillsammans på Villa Stella och det ska bli sååååå skoj. Längtar!
Gårdagens motion bestod utav att sätta ihop och testköra ett pass enbart baserat på gummiband. Jag tänker att jag ska hålla igång under semestern med PW & gummiband, det kommer att ge ett underhåll som håller knopp och kropp i schack tills vi kommer hem igen (hoppas jag)  Det kändes bra och jag fick ihop något som får hela kroppen att jobba. Toppen! Förberedelser och planering är A och O för motivationen och för att jag ska få ut det jag tänkt utav min träning
Endorfiner frigörs under träning och det är bra för att hålla ångesten och paniken borta.
En hederlig kartbok är det bästa sättet för att följa vänner på deras vägar under semestern genom Europa, det slår Google Maps alla dagar i veckan. Att resa, jag nämnde ju min ångestproblematik inför att flyga igår....
Förra året var det helt otänkbart för mig att gå ombord på ett flygplan och till sportlovet gjorde jag det för första gången sedan jag blev sjuk men det var inte utan att det var jobbigt. Allt som jag inte har kontroll över är/var generellt svårt. Att flyga ger en känsla av att lägga sitt liv i någon annans händer, att vara instängd, att inte kunna andas. Bara att ta sig till flygplatsen var ett smärre trauma, det gick bra halvvägs men på motorvägen mot Kastrup slog det till med full kraft. När ångesten tar över min kropp är det en känsla som är komplicerad att beskriva men som är oerhört svår att bli av med, det kan i värsta fall ta flera timmar. Det gäller att försöka hålla sig lugn (vilket är såååå svårt innan man med säkerhet vet att det är ångest och att då kan använda sig av de verktyg man fått i ev terapi eller liknande) och intala sig "jag kommer inte att dö" det är ingen begynnande stroke eller infarkt, bara vanlig ångest...
 
Jag tog kontroll genom andning och tapping som jag lärt mig i min KBT. På flygplatsen var jag inte involverad i incheckning, pass, biljetter eller något. Jag koncentrerade mig på att andas och det gick bra tills vi kom till security. Kö, trångt och vaaaarmt är typiska trigger för ångest. Kroppen kan inte (innan du tränat dig och förstått) skilja på om det är fysiskt eller psykiskt. När detta händer blir kroppen stressad och gasar på, oftast blir allt bara värre. Jag började att vanka fram och tillbaka, kunde inte stå stilla, allt slår till och man vill bara fly, hjärtat bankar, kallsvettas, blir illamående och livrädd för att en panikattack ska framkallas. Såklart fick jag ta av mig skor och annat och det tog  längre tid än jag ville att komma igenom.  Väl igenom på andra sidan lugnade det sig så småningom och vi kunde genomföra flygresan utan större svårigheter. Detta var ett scenario som jag kunde styra över men det har funnits flera hundra som jag inte kunnat bemästra för att jag inte vetat och det finns massor av tillställningar och tillfällen som jag missat för att jag inte kunnat genomföra dem. Mer om det vid ett annat tillfälle, fortsättning följer....
 
Ha en fin Lillördag, solen skiner och idag bjuds det på smörgåstårta är till lunch, glass imorgon och frukost på fredag. Bra vecka, vi lär inte vara hungriga på jobbet i alla fall ;-)
 
 
Till top