marie.r.blogg.se

Jag är jag, på mina villkor! Mitt i livet och min blogg är min dagbok och mitt fotoalbum. Alla fina bilder som blir till stöd för minnen, känslor och upplevelser finns här för mig och för er som vill. Många inlägg handlar om mat, familj, vänner och träning

Old Town, Dubrovnik.

Allmänt Permalink1
Istället för att åka buss in till Dubrovnik som vi först tänkt så blev det båttransfer/båttaxi, båttaxi har vi åkt tidigare uppe i norra Kroatien men här har vi åkt vanlig taxi eller kört själv för vi visste inte att alternativet fanns 
Från Srebrenostranden avgick båten och vi var många som skulle till Dubrovnik, främst badgäster som varit på vår sida och som skulle tillbaka hem som jag uppfattade det, Resan över tog ca tjugo minuter och var behaglig trots att det både blåste och gungade en del. Vi gick mot vågorna så det kändes helt ok om du frågar mig.
 Svart klänning från Femme (ett märke som dessvärre inte finns längre) i ett fantastiskt material, jag har en petroleumfärgad där hemma oxå som inte fick följa med denna gången.
I dessa bågarna ligger en fantastisk restaurang som när vi steg i land inte visste att vi skulle få en "hållkäftenmiddag" på. Den heter Arsenal och lägg det på minnet om du ska hit. Underbar mat och en service utöver det vanliga. Jag återkommer......
Efter att vi gjort våra inköp och det började att suga i tarmen gick vi först upp på en takterrass för att äta middag men det var något med magkänslan som gjorde att vi reste oss och gick igen OCH vilken himla tur att vi gjorde så för annars hade vi absolut inte fått den upplevelsen som vi fick och som vanligt så äter vi upp vår reskassa ;-)
 
 
Utsikten från vårt bord var lika vacker oavsett åt vilket håll vi tittade.
Jag måste erkänna att det är lite Wahlgren/Ingrosso över oss när vi är ute och äter. In med en flock rätter på bordet, ett gäng tallrikar och bestick och sen smakar alla av allt och alla. Ett underbart sätt att äta på och inte minst Ellen har till MIN STORA GLÄDJE anammat detta....
Burratta, kan vara den bästa burrattan ever!!
Bläckfisk, mmmmmm......
 Risotto med skadjur och tomat med lite liiite hetta.
 Risotta med gröna ärtor & purjolök, mixed sallad i bakgrunden att fräscha upp allt med.
Hembakat bröd med supergod olivolja, öl, vitt vin, cola, kaffe latte, machiatto och catalana för under 1000 kronor. Excellent service, vita dukar, utsikt och x allt utav allt. Vilken middag, Jag tror jag döööör lite grann ;-)
När man sitter i hamnen och äter så ändras vyn mellan rätterna om man säger så, båtar av olika slag kommer och går.....
Det här är oxå den bästa kaffen jag fått hittintills. Imorgon kommer jag att köpa kaffe på strandpromenaden under min morgonrunda och från och med söndag blir det Zoegas när bror och svägerska kommer. Jiippiee! Faktum är att jag har lite Zoegas med men här finns inget bra bryggdon så jag väntas och längtar.
 
 
Båtresan hem blev en härlig tur med bra fart och mycket saltstänk, det kommer att krävas en inpackning imorgon för att reda ut håret men det är det värt. Ha, ha.
 
 
Vår tur in till Dubrovik idag innehöll ALLT man kan önska sig. Imorgon är en annan dag och nya möjligheter, det finns en plan och vi ska försöka att hålla oss till den för att hinna med det vi vill innan det är dax att byta destination på söndag.
 
Imorgon startar familjn K sin roadtrip och vi ses i Zadar på söndag dit familjen L anländer redan på lördag. Imrorgon ska vi styra upp det sista gällande vår hyrbil och eftersom vi är "du och dom" med ägarna här så skjutsar de oss till flygplatsen i samband med sin transfer utav nya gäster så att vi kan hämta upp vår hyrbil där. Om allt funkar lämnar vi här runt nio på söndag.
 
Jag har oxå flörtat lite med en tjej i personalen (Kristina) om att få låna en tvättmaskin på lördag för att få tvätta upp handdukar och badkläder innan vi åker vidare och det ser lovande ut, jag får definitivt besked imorgon.....
 
Jag summerar dagen med att den service fick på kvällens middag var SÅ BRA att den förlåter många som varit mindre bra. Människor som förstått sitt uppdrag har en speciell plats i mitt hjärta.
 
#1 - - Sarah:

Fina bilder :)

Svar: Tack snälla Du!
Marie Rimmenstedt

Till top