marie.r.blogg.se

Jag är jag, på mina villkor! Mitt i livet och min blogg är min dagbok och mitt fotoalbum. Alla fina bilder som blir till stöd för minnen, känslor och upplevelser finns här för mig och för er som vill. Många inlägg handlar om mat, familj, vänner och träning

Vi är hemma igen.

Allmänt Permalink0
Godmorgon.
Måndag, men vad spelar det för roll?
Det är två vckor kvar på semstern det är bara det att nu kommer vi att semestra hemma i Skåne. Jag vet att det är många som börjar att jobba idag och företaget som jag arbetar på startar upp idag efter två veckors semesterstängning. Första dagen brukar vara lite speciell, precis som den sista innan semstern. Det ÄR roligt att träffa alla igen och höa vad de haft för sig.
Igår var vår sista dag i Zadar och det blev en fin dag. Varmt men med lite skyar så nere vid havet var det riktigt behagligt, vi trodde nämligen att sista dagen skulle bli olidligt varm. Lägenhten som vi bodde i skulle lämnas klockan tio och vi skulle inte åka till flygplatsen förrän klockan två. Att inte ha någonstans att ta vägen förutom havet och sen inte kunna duscha av sig innan hemresa var ett litet dilemma (ilandsbekymmer är oxå bekymmer) Vattnet är sååå salt att man gärna vill skölja av sig men jaja...
 
Precis innan vi ska till stranden (väskor och packning står på rad med varsitt ombyte på toppen) kommer Irena och säger att de nya gästerna är sena och att vi kan behålla nyckeln och nyttja badrummet innan vi åker till flygplatsen. Tjoohoo!! Tack! 
 
Vi fick ett par sköna timmar och en kall öl på en uteservering innan Mr Hajdukovic körde upp oss till Split. Vi gjorde misstaget att skjuta upp lunchen för att vi tänkt inta den på flygplatsen och det skulle vi INTE ha gjort men just då kändes det smartast med tanke på de tider vi hade att förhålla oss till samt att vi visste att kylen hemma var mer än tom. Flygplatsen i Split är ett skämt, alla kategorier, både vad det gäller serveringar, tax-free, toaletter och kapaciteten för de resenärer som vistas där. Den är underdimensionerad helt enkelt.
Temperturen visade på som mest 38 grader igår .Incheckningen tog en evinnerlig tid då vi först blivit placerade alla tre vid en nödutgång och där fick tydligen inte Ellen sida då hon var under arton. V fick sitta på olika rader och Ellen och jag fick första raden med extra bnutrymme. Bästa platsen som Sunes pappa skull ha sagt ;-)
Vi lyfte och landade i tid och i CPH stod farmor och väntade på oss. Underbart att få bli hämtade.
Klockan tio var vi hemma i Laröd och värmen slog emot oss när vi öppnade ytterdörren då vi gade över 38 grader i inomhustemperatur. Alla dörrar och fönster åkte upp och när det var dax att sova var den nere i 27....
 
Innan läggdax hade vi packat upp samtliga väskor och sorterat upp all tvätten samt kört en maskin. Jag sorterade posten och bokade alla räkningar så att kunde dras från våra konto idag. Jisses vad man kan vara effektiv om man vill. Idag blir det till att tvätta (jag har redan en maskin i, vaknade klockan sex så det var lika bra att dra igång projektet) handla och fylla på kyl, hämta hem Bob och träna. Oj, vad jag behöver ett riktigt pass i kroppen nu, den längtar efter det.
 
Ikväll blir det fest igen då det är dax för Champagnprovning hos Cilla och de ser jag verklgen fram emot. Innan dess är det invägning för att se hur mycket "för mycket" jag unnnat mig under de här två veckorna ;-)
 
På ett sätt är det skönt att vara hemma och på ett sätt inte. Jag har njutit (nästan) varje minut av att vara i Kroatien, ett undebart land och som sagt att resa utan ångest var en ny erfarenhet som gjorde det hela såååå mycket enklare och trevligare. Hoppas att det fortsätter så.
 
Nu ska jag köra till Ica Maxi och handla, måste ha mjölk till kaffet. Vi hörs snart igen.
 
Till top