marie.r.blogg.se

Jag är jag, på mina villkor! Mitt i livet och min blogg är min dagbok och mitt fotoalbum. Alla fina bilder som blir till stöd för minnen, känslor och upplevelser finns här för mig och för er som vill. Många inlägg handlar om mat, familj, vänner och träning

Nyår i antågande & dax att bryta/byta vanor?

Permalink0
Vilken färgkick frukosten blev idag. 
 
Apelsiner från Sicilien är de bästa, blodapelsin som smakade sommar samtidigt som regnet utanför övrgick i snöblndat blask. Kontraster när de är som verkligast.
Jag känner mig alltid lite ambivalent när det närmar sig årsslut. Bästa respektive sämsta, vad ska vi ta med oss och vad ska vi lägga bakom oss? Vad ska bli nytt och inspirerande och vad vill vi mest av allt glömma? Ja, du fattar vad jag menar. Det har på många sätt varit ett skitår 2017 men det finns bra saker som är på riktigt bra oxå. En surdeg och ledsamhet som håller min hjärna i ett hårt grepp kryper allt närmare och jag hoppas på ett avslut eller i alla fall ett beslut inom kort. Ska bara fira nyår först. Vi har medvetet valt att inte ta tag i detta under vår ledighet utan bestämde oss för att försöka njuta av jul och annat först, det har gått sådär.....
 
Idag kände jag mig i alla fall stark och körde ett bra styrkepass och min förhoppning är att hinna med ytterligare ett pass till på årets sista dag imorgon. Att träna är en "måbrasak" för mig och jag faller hårt, så hårt när jag slarvar. Ångesten kryper i kroppen, oron skaver och sömnen blir kass, humöret sviker och det blir allmänt kaos. Att vara ledig brukar inte innebära mer sömn för mig, nej nej, jag vaknar lika tidigt som alltid men inte denna gången. Jag vaknar först vid åtta/nio och det är en underbar och ovanlig känsla att vara utvilad. Sååååå, glöm inte och slarva inte med det ni mår bra utav, i mitt fall att träna och röra på mig. Var ego, skapa tid för det som du anser növändigt för dig.
 
 
Det vita låg kvar på marken en liten stund på innan det regnade bort. Det har väl sällan varit en så regnig jul nåååågon gång som denna?
Oj oj oj vilken härlig känsla det är när träningen är genomförd och du kan låta endorfinerna löpa fritt. Lite starkare, lite bättre. Det är den känslan som driver och gör att man längtar efter att träna.
Sedan en tid tillbaka var det bestämt att vi skulle äta lunch hos farmor & Lasse idag och det blev minsann en liten tjuvstart på nyårsfirandet. Bubbel är alltid lite x lyx, eller hur?
En fräsch sallad med sparris och varmrökt lax, perfekt efter mitt styrkepass om inget annat och gott var det oxå.
 
Hemma på Stuterivägen igen så  satte förberedelserna för morgondagen igång men min dukning kommer att övergå i plan B då vissa detaljer är slut hos leverantören och en del bara är slutsålt för att det är en stor högtid.
 
Moa & Ellen är dessertarrangörer och har jobbat hårt ikväll. Marängerna gick av någon anledning åt skogen och fick göras om. Sorbeten står i frysen, glassmeten är gjord och ska köras imorgon efter frukost, hallonsåsen är passerad och står på kylning. Har vi missat något? Ja, mandeln ska kanderas imorgon oxå annars är det nog check på deras rätt. 
Johan har fixat i köket hela kvällen, både med morgondagens rätter och den middag vi serverades ikväll (som inte fastnade på kort) Stekt lax med brynt smör och puré till alla utom mig som fick en variant med avocado och glasnudlar istället.
 
Jag har försökt att fixa mig ett "nyårsmood" genom att ansa hår från oönskade ställen, färga bryn, lägga en ansiktsmask och till sist fuska fram lite solbränna med James Reads rosenvatten. Vi får se om jag lyckas ;-)
Nu ligger tjejerna med nyborstade tänder och fnittrar i gästrummet efter att (till min stora glädje) ha kört frågesport och andra spel. Själv ska jag snart krypa upp i min sköna säng och ge mig i kast med min nya julklappsbok.
 
Jag hoppas på en regnfri dag imorgon för då startar jag med en morgonpromenad innan det blir lyxfrukost á lá Nyår. Återkommer med vad det innebär imorgon, eller mer troligt dagen efter det.
 
Njut kvällen vänner så ses vi snart igen.
Till top