marie.r.blogg.se

Jag är jag, på mina villkor! Mitt i livet och min blogg är min dagbok och mitt fotoalbum. Alla fina bilder som blir till stöd för minnen, känslor och upplevelser finns här för mig och för er som vill. Många inlägg handlar om mat, familj, vänner och träning

Är det dax nu, Att börja skapa?

Allmänt Permalink1
Att börja blogga igen? Det här ett test för att känna på vart mitt intresse i skapandet finns och vad det ev är jag vill skapa. Natten som gick, den sömnlösa natten som gjorde att tankarna for fram och tillbaka. Ni som kan historien vet ju att min blogg blev kapad för ett par år sedan...
 
Att blogga var för mig ett sätt att uttrycka mig, göra mig av med tankar och känslor, högt och lågt och helt utifrån Mig och mina intressen, skapa en plattform för minnen och för att visa bilder. Jag älskar bilder och deras förmåga att låta förmedla en känsla. På många sätt skapar de en känsla mer än en text. En bild ger ett friare utrymme för att tycka och känna utan att bli påverkad av en text.
 
Min blogg var ingen stor, absolut inte, men den var MIN. Min och de som följde den. En plats att memorera saker, platser och upplevelser. En plats att visa för familjen vad vi gjorde och vart vi ev. reste. Ett digitalt fotoalbum nu när vi inte framkallar våra kort längre. En plats att ge tips och inspiration på. Det finns nog en och annan som tagit upp ett recept eller gått på en restaurang vi varit på. En och annan som kankske blivit sugen på att börja träna. Säkert har jag oxå gett någon dåligt samvete genom min träning eller ngn som stört sig på annat jag gör. Sånt är livet.
 
Så, det dom hände när den blev kapad var att jag tappade sugen. Jag blev arg, förbannad och ledsen. Det var ett intrång av ett nättroll i min privata sfär. Bilder togs härifrån, skapdes och hamnade på sidor man inte vill vara på. Man sade saker om mig som var så långt från sanningen man kan komma. Man tog mitt namn och bytte ut en eller två bokstäver, skapde ett Facebook konto (och vi är ju endast ett tiotal med efternamnet R i Sverige så det var ju inte så kul) och  till det lade man helt fräckt ut mina privata bilder. Jag har försökt att komma tillbaka vid två, tre tillfällen men inte lyckats. Min motivator har hela tiden varit och är jag inte ska låta någon som inte vet ett skit om mig komma åt mig på det viset. Jag polisanmälde, blockade, och skapade  speciella inlogg för de som ville läsa så att bloggen i pricip var stängd och det var ju skittråkigt att behöva godkänna varje gång någon ville läsa ett inlägg. Det leder ju ingen annan vart heller mer än att man hamnar i en statistik (som kan komma att vara viktig någon gång)
 
Om jag ska fortsätta att skapa har jag ett par "issue" att lösa och jag är en bit på väg. Jag behöver hjälp att uppdatera min kamera (har aldrig gjort det och visste inte heller att det behövdes) Någon som ebjuder sig? Och jag behöver en ny dator, eller jag behöver helt enkelt en dator för jag äger ingen (längre)
 
Den dator jag har i min ägo är "oldschool" och detta inlägg görs på 
min arbetsgivares dator som för första gången sedan vi för 2 veckor sedan inledde distansarbete för Inneälj befinner sig i mitt hem. Jag har ALDRIG tidigare tagit hem min dator. Varför liksom? Jag vet helt ärligt inte om jag får använda den för detta ändamål och jag vill det inte heller. Jag vill inte fylla den med privata saker, Jag skiljer på privatliv och arbetsliv och har den största respekt för saker som inte är mina.
 
Jag har ändå sedan en tid bestämt mig för att köpa mig en egen dator. Och om mitt bildintresse ska utvecklas och näras så är det en Mac som måste in i min ägo. Kan tyckas onödigt kanske men enligt alla sk experter så är det DET man ska ha om man ska redigera bilder mm. Nu har ju inte jag en kassa att ösa ur så att jag bara knallar in i butiken och köper mig en sådan, Jag behöver spara till den och jag ären bit på väg. Till våren, till min födelsdag ska jag med hjälp av julklapps och födelsedsgspengar ge mig den i födeledagspresent. Eftersom den ska vara MIN och inte familjens får det bli på detta viset och ta lite tid. Att köpa MIG en sådan sak måste jag betala själv, allt annat är egostiskt, det är i alla fall min åsikt och så får det bli.
 
OK, med det sagt så är jag en bit på väg mot mitt intresse. Vem har sagt detta inte är en materialsport;-)
 Jag behöver ljuset, Oj vad jag behöver ljuset.
 Jaja, Dagen började bla här vid Hittarpsrevet i strålande solsken, Ett underbart sätt och ett fantastiskt privilegium att få starta dagen på, att få bo här med allt detta så lättillgängligt. Vi har vinter i Skåne nu, en vinterkyla som vi inte är vana eller bortskämda med. Vi har iofs inte ngn snö att tala om men vi Skåningar är lättköpta när det kommer till vinter så detta är vi mer än nöjda med här nere. Eller vad säger Ni?
Det här kan vara ett av mina bästa köp. Förmodligen sist på bollen men oxå ett tips till er som ev ännu inte har. En värmeväst med slingor i som håller dig varm. Det finns tre olika inställningar/ lägen och du laddar den med en powerbank i innerfickan. Genialiskt om du frågar mig.
Jag köpte varsin åt Johan och Ellen i julklapp men leveransen var sååå lång att det snarare blev till födelsedagspresent. Min tanke var i alla fall att det skulle komma till nytta i fotbollen, Till Johan som står stilla på sidlinjen som Coach och till Ellen när hon sitter på avbytarbänken. Nu är det ju inget problem eftersom det inte är ngt seriespel...
I alla fall så fick jag tillfälle att njuta av dess effekt på morgonens promenad. En tunnare jacka som ger mer rörlighet med västen under oxå känns det som att Du har solen i ryggen hela tiden.
Vi får se vart vi landar i detta men jag känner ett behov att skapa, uttrycka och vara kreativ. Jag har ju jobbat med skapande tidigare i restaurangvärlden samt på butiksnivå med  både  skyltning, dekorationer, kampanjer och nyheter, Rita, bygga & skapa miljöer i Showroom, till mässor mm. 
Om det blir som en hobby eller ngt annat kan bara tiden eller min drivkaft avgöra.
Efter en natt med mindre sömnkvalitet har jag lärt mig (även om det är emot min inre motor) att ta en lugn start om möjligheten finns, såsom idag en lördagmorgon) Kaffe, frukost och gärna en promenad. Bara för att jag är vaken är inte kroppen det. Jag har idag suttit still hos frisören en hel eftermiddag och efter det firade jag det nya uttrycket av ett skapande med en vän med ett glas bubbel på Hotell Mollberg. Tack PH för sällskapet med bubbel & babbel. Och tack Helena på Rakt Av för att du står ut med och sjösätter mina ideér.
 
 
 
 
 
 
 
 



#1 - - Petra:

Roligt att du tog upp det här igen😍

Till top