marie.r.blogg.se

Jag är jag, på mina villkor! Mitt i livet och min blogg är min dagbok och mitt fotoalbum. Alla fina bilder som blir till stöd för minnen, känslor och upplevelser finns här för mig och för er som vill. Många inlägg handlar om mat, familj, vänner och träning

Amore.

Allmänt Permalink0
Idag var första gången på fjorton dagar som jag inte vaknade med huvudvärk och herregud vad skönt det var. Nu hoppas jag att det vänder och att det sista av den här förbenade förkylningen är på väg dit pepparn växer…
 Igår var jag så allmänt risig och tung och seg och slö att jag inte vågade att åka till gymmet. Jag blev dessutom belagd med förbud av Johan och någonstans var det väl klokt för på eftermiddagen när jag vilat och dragit ner på tempot, tom vilat på soffan en stund så kändes det bättre.
(null)
Säg hej till min kommande femtioårpresent. På något sätt ska den bli min. Ellen och Johan fick varsin skidresa, jag vill "bara" ha en väska. En klassiker, en investering som Ellen kan ärva. Jag har provat den och vi är överens om att vi klär varandra 👜👜
(null)
Lördag och ärende. Långpromenad, inställt gym, Bauhaus för inköp av ny matta till hallen. Systembolaget, punch, Ica Maxi. Putsmedel.
(null)

(null)
På torsdag är det vår tur att ha ärtsoppetorsdag och till det dricker man ju varm punch. Johan frågade var hans punchbägare var igår vid frukosten och jag ville minnas att de låg i en påse intryckt i ett skåp någonstans. Anledningen till det är att vid varje flytt vill jag slänga dem oxå hämtar Johan tillbaka påsen från soprummet…
(null)Vi hittade dem OCH ja, de behövde putsas. Det är ju sju år sedan vi flyttade hit. Jag googlade och fattar du att de små rackarna kostar 750 kronor. Styck. Jag lovar härmed att inte kasta dem fler gånger. Genom åren har en del saker gått förlorade som jag ångrar idag. Jag är emellanåt lite snabb och inte alltid så eftertänksam. Förlåt.
(null)
Lördagkväll och middag hemma. Vi skulle egentligen varit borta men det blev avbokat pga sjukdom och jag hoppas att det blir ombokat för det var ngt jag verkligen sett fram emot. Jag hade hittat ett recept med sötpotatis som vi pimpade med semitorkade tomater och entrecote. Och ett glas Ribera.
(null)
 
(null)

(null)

(null)
Ugnsbakad sötpotatis.
(null)
Grekisk yoghurt, kajmak, rostade cashewnötter, citronzest, granatäpple, mynta och örtolja. Så jädrans gott 💯 (null) En vegetarisk rätt som står sig väl på egna ben men de söta tomaterna till var pricken över iet och kött för att vi var sugna på det.
(null)
Sen hängde vi nöjda och belåtna i soffan och jag slogs av tanken att jag är så tillfreds med att snart vara femtio. Jag är så trygg med det och har ingen åldersnoja alls. Det känns coolt och tryggt på något vis. Jag är lika nöjd med en hemmakväll som en utekväll och jag kan välja precis hur och när jag vill. Vi såg en film med Nicole Kidman som jag kan rekommendera, Before i go to sleep. (null) 
Innan läggdags preppade jag för söndagens frukost och satte en deg att jäsa i kylen under natten. Nybakat och kaffe. 
Två ljuvliga dofter att se fram emot.
(null)

(null)

(null)
Sätt ugnen på 250 grader och forma degen till en rulle som du delar i tolv lika stora delar. Knåda inte. Vik in skarvarna och baka av.
(null)
Under tiden bullarna gräddas så kokar man kaffe och plockar fram pålägg och grönsaker.
(null)
De blev så goda och det var så enkelt. Skorpan som blev var precis sådär hård som man vill att den ska vara. Gott och salt smör som smälter och en ost med lite krall i. Mums. Det här kommer jag absolut att göra fler gånger men kommer att öka på saltet. Detta receptet hittar du hos Stina Wallentin. Jag har hittat ett annat från Zeina med en massa olika fröer i som jag oxå tänket prova på framöver.
(null)
När jag ändå var igång och ugnen var varm så blev det en plåt med fröknäcke till torsdag.
(null)

(null)
Medan jag bakade putsade Johan punchbägarna och det blev ju en himla skillnad, det ska ju erkännas.
(null)

(null)
Idag gick promenaden ner till Hittarp och havet, den rundan har jag inte gått på evigheter då det blåst så in i vassen men idag var det gynsammare förhållande. Det är något rofyllt och meditativt med havet. Det är en sådan lyx att ha lika tillgång till både skog och hav så som vi bor här.
Eftermiddagen spenderades med att fixa naglarna, spontantshoppa en skjorta och att äta en sen lunch med Jeanette på Amore.
(null)Amore Fantasia. Ett Italienskt tillskott på Helsingborgs kroghimmel som blivit ordentligt hypat på den korta tid de existerat. Idag var det dax för mig att se vad det är alla pratar om. Vi hade en tanke om att gå hit på Ellens födelsedag men hon vill inte (hon har inte heller varit där ännu) gå dit med oss. 
Hon vill gå dit med sina kompisar så mycket ur den yngre publiken hänger här. Jag fattar vad hon menar men en söndagseftermiddag för mig med en kompis kunde väl vara ok för att reka. Och så blev det.
(null)
Inredningen var ju crazy banana på ett bra och roligt sätt. Porslinet var vackert och publiken var nästan lika med noll när vi var där så stämningen var inte så hög och festlig. Världens bästa Rebecca från fd. Bistro 46 var hovmästare och tog väl hand om oss. När vi väl bestämt oss för vad vi skulle äta så kom beskedet att pizzaugnen precis gått sönder. Trist men det är det ju ingen som kan hjälpa.
(null)
Vi tänkte om och delade först på en burrata som precis som överallt annars var alldeles för kall. Tillbehören var smaksäkra och det var vackert upplagt men burrata SKA INTE vara kylskåpskall, kan vi vara överens om det nu.
(null)Till varmrätt åt vi en variant på ceasarsallad med scampi och nduja. Det här var gott och man hade inte snålat med scampi. Den var värd sina 199 kronor. På Holy Green får du maskinskalade räkor i en papperspotta för 125 kronor, bara som en jämförelse.
(null)
Amore gjorde mig nyfiken och gav mersmak, jag vill utforska detta mer.
(null)
När klockan närmade sig halv fem var det dax för Jeanette att ta båten till Helsingör där hon arbetar och jag hämtade upp Johan oxå drog vi till gymmet som vi idag kände oss tillräckligt starka för. Tre pass blev det denna veckan och det är inte MVG men väl godkänt.
(null)

(null)
Därefter blev det en snabbis till kvällsmat. Färsk ostfyllda ravioli och en tomatsås på en slatt krossade tomater och några överblivna semitorkade från gårdagen. Allt detta toppades och räddades av en rejäl hög med riven parmesan. Till detta dracks det min nygamla favvo. Champis som numera finns i zero, mer vuxen smak än tex cola.
(null)

(null)
En perfekt helg. En perfekt dag som både började och slutade på top. 
Imorgon är det måndag och dax för Bubbelklubbens första träff 2024, en härlig start på den kommande veckan.

Puss & Kram ❤️




Till top